Pinterest is een digitaal prikbord waar je interesses op ‘pint’. Je kunt het vergelijken met een moodboard. Maar waarom zou je als bedrijf daartussen gaan staan?

Als bedrijf kun je beeldmateriaal van je producten makkelijk delen met de wereld. Heb je bijvoorbeeld opvallende, unieke of goedverkopende producten in huis? Zet ze dan op pinterest. Locomix staat bijvoorbeeld met LocoMail op Pinterest.

SEO door Pinterest

Omdat je bij ieder plaatje zelf een tekst mag plaatsen, is dit medium ideaal voor SEO. Zet een hashtag met een woord waarmee je gevonden wilt worden en gegarandeerd dat je beter gevonden wordt in Google. Pinterest koppelt Facebook en/of Twitter aan elkaar. Wanneer je als bedrijf dan ook nog Youtube, LinkedIN en wellicht Tumblr en instagram aan toe en Google ziet je steeds meer als een rond bedrijf. En voor consumenten of je klanten is het voordeel dat zij kunnen kiezen op welk platform ze je volgen.

Social Media Project

Een ander voordeel van de social media is dat je snel een update over je bedrijf kan plaatsen. Je hoeft niet de hele homepage aan te passen, maar kan snel een bericht naar buiten sturen over een project. Denk bijvoorbeeld aan een foto op pinterest, een aankondiging op twitter en een uitgebreid verhaal op Facebook. Google vindt dan op drie social media pagina linkjes terug naar je website, hierdoor wordt deze beter gevonden.

Ideeën verzamelen

Nu wordt Pinterest nog voornamelijk door mensen met een hobby gebruikt of die op zoek zijn naar inspiratie voor bijvoorbeeld een huwelijk, jubileum of verjaardagsfeest. Maar steeds meer grafisch ontwerpers en marketeers weten de weg te vinden naar Pinterest. Zo zijn ze als eerste op de hoogte van de nieuwste trends, leuke producten en hypes.

Tijd

Gevaar van alle nieuwe social media is dat mensen socialmoe worden. En ook dat bedrijven veel tijd kwijt zijn met SEO en minder tijd overhouden voor ‘echte’ projecten. Want voor een goede SEO moet je inmiddels meedoen aan:
-Facebook
-LinkedIN
-Twitter
-Pinterest
-Tumblr
-Instagram
-Foursquare

En vergeet niet: Om als bedrijf echt goed gevonden te worden op Google, moet je ook een blog op je eigen site bijhouden over je producten en geregeld een persbericht eruit sturen, zodat ook nieuwssites over je schrijven. Ook goed is nog minstens 1 blog buiten je eigen website bij te houden.

En vergeet Linkbuilding niet! Want zonder linkjes op andere sites die naar je eigen site terug verwijzen, kun je het wel schudden.

Ga dus als bedrijf zeker op Pinterest, houdt het bij, maar steek er niet meteen al je tijd in. Want anders blijft er geen tijd over voor andere SEO-activiteiten. En vergeet zeker niet: Je klanten en consumenten leven in de echte wereld. Stuur dus ook een direct mailing per post eruit. Want je klant is waarschijnlijk wel iedere dag thuis, maar niet iedere dag op al die social media te vinden.