Direct mail aanvulling op CRM en Direct Marketing

Direct mailing is het gericht versturen van gepersonaliseerde post naar klanten, relaties of werknemers. Dit kan een perfecte aanvulling op je CRM strategie zijn of Direct Marketing.

CRM

Bij Customer relationship management oftewel CRM (ook ‘klantrelatiebeheer’, soms ‘relatiemarketing ‘ of ‘verkoopbeheersysteem’) staat de klant centraal. CRM draait om het verstevigen van relaties, je klanten leren kennen en behouden en een goede band met hen opbouwen.

Door een originele uitnodiging te sturen, laat je als bedrijf zien dat je iets over hebt voor je klant. Je stuurt geen ongeadresseerde reclamefolder of een goedkope flyer, maar een speciaal voor de gelegenheid ontworpen kaart of andere vorm van mailing.

Originele uitnodigingen zijn bijvoorbeeld flessenpost, een turningcard of een kaart verstuurd in een aluminium blikje. Omdat de uitnodiging een cadeautje op zich is, zal de ontvanger langer de aandacht vasthouden bij de boodschap. De uitnodiging voor bijvoorbeeld een bezoek bij een beursstand, een jubileum of een bedrijfsborrel wordt daardoor serieuzer genomen.

BliQje van Locomix

Direct Mailing

Direct mailing kan ook ingezet worden voor Direct Marketing. Hierbij moet u denken aan een speciale actie, waarbij potentiele klanten worden opgeroepen mee te doen aan een bepaald evenement of actie. Denk aan bijvoorbeeld een prijsvraag, een spaaractie of een aanbieding. Wederom zorgt de originele direct mailing ervoor, dat de aandacht vanaf het begin vast gehouden wordt. De nieuwsgierigheid wordt gewekt bij de ontvanger door de boodschap op een originele manier te verpakken.

Voordelen Direct Mailing

Direct Mail is veel persoonlijker dan massamedia zoals tv, radio en internet. Post heeft een hoge attentiewaarde, omdat er gemiddeld slechts twee per week gerichte post op de mat valt.
Direct mailing is origineel en geheel zelf in te vullen. Bedrijfsnaam, logo en ontwerp kunnen zelf bepaald worden. Daarnaast is print goedkoop, snel en gericht.

Direct mailing is vrij onzichtbaar voor de concurrent. U stuurt de post gericht naar een adressenbestand, het komt niet in de massamedia. Hierdoor weet je concurrent niet welke strategie bij uw bedrijf goed werkt en kan dit dus ook niet kopieren.

Voorbeeld van een direct mailing product, de WingsCard: