Digitale marketing wordt overschat, papier onderschat

Direct mailing blijkt populairder dan e-mail marketing, zo blijkt uit onderzoek  naar direct marketing van het Britse onderzoeksbureau Fast.Map. Voor het onderzoek zijn 1.140 Britse consumenten en 353 marketeers ondervraagd. Ook bleek uit het onderzoek, dat consumenten liever aanbiedingen ontvangen via de post (33%) dan via social media of sms (slechts 3%).

Direct mail

Marketeers dachten dat slechts 26% van de consumenten direct mail van onbekende bedrijven opent, maar dat bleek maar liefst 34% te zijn. Gerichte direct mail van bekende bedrijven wordt zelfs door 80% geopend. Wanneer mensen hun naam op de adressticker zien staan, zullen ze dus vrijwel altijd de post openen en lezen.

Post openen

Daarbij valt ook op,dat 44% de post opent met als reden ‘ik werd geïnteresseerd door het product.” Nog eens 31% opent de post, vanwege de verpakking. Daarbij gaven de respondenten aan te letten op design, de envelop, kleur en of iets er ‘grappig’ of ‘fun’ uitziet. Opvallende directmailing zorgt er dus voor, dat mensen je post openen en er extra aandacht aan geven.

In het onderzoek werd de respondenten ook gevraagd van wat voor een soort bedrijf of over welk thema ze het liefste direct mail ontvangen. Op nummer 1 staan verassend genoeg  de Banken. Zelfs na de crisis, blijken mensen post van hun vaste bank hoog te waarderen en te vertrouwen. Op nummer 2 staan lokale restaurants en take aways. De nummers 3 t/m 5 worden gedeeld door goede doelen, onderwijs en opleidingen en vakanties.

Nederlands onderzoek direct mailing

Ook uit Nederlands onderzoek bleek al vaker dat minstens 80% van de mensen post opent die op de deurmat ligt. De meeste mensen in Nederland hebben een NEE-sticker tegen ongeadresseerd drukwerk. De post die wel door de brievenbus komt, wordt daarom sneller wel geopend. Dus een tip voor marketeers: Vergeet je direct mailings niet!

Meer weten over direct mailing producten? Ga naar de Direct Mail site van Locomix.