Klant staat centraal bij marketing

De klant moet centraal staan, vindt bijna 50% van de marketeers. Dit blijkt uit een Marketingtrendonderzoek van Berenschot waaraan meer dan 350 marketeers deelnamen. Ten opzichte van 2012 wisselden ‘Klant centraal’ – nu op plaats 1 – en ‘Social Media’ – nu op 2 – van plek. Net als in 2012 staat authenticiteit op nummer 3. ‘Innovatie en ideegeneratie’ is gestegen naar plek vier.

“In een krimpende markt met toenemende concurrentie willen klanten steeds meer voor minder geld. Door een hechtere relatie met hun klanten te bewerkstelligen, proberen marketeers switchgedrag te voorkomen”, verklaart Onno Ponfoort van Berenschot.

Een bedrijf dat inspeelt op de trend van authenticiteit, innovatie en klantbinding is Locomix uit Utrecht. Het directmailing bedrijf, maakt originele uitnodigingen en give aways. “Onze producten zijn uniek en vallen op”, aldus eigenaar Martijn Feenstra. Locomix verstuurd bijvoorbeeld flessenpost en bedrukte mini T-shirts. “We hebben diverse producten die bedrukt kunnen worden. Daardoor is er ruimte voor een logo, tekst en eigen ontwerp. Je verstuurd dus geen simpele kaart, maar een opvallend product, waardoor de klant zich speciaal voelt.”

De initiatiefnemers van het Marketingtrendonderzoek 2013 zijn Berenschot, Marketing Tribune, Marketingfacts, MEC (Marketing Executive Center), PIM (Platform Innovatie in Marketing), NIMA en Stem (Industrial Marketing Centre).