Direct Mailing Tips

Bent u bezig met een nieuw product en wilt u die op de juiste manier introduceren? Of heeft u belangrijke informatie die u op een originele en opvallende manier met uw doelgroep wilt delen? Een zakelijke evenement, een personeelsfeest of een verhuizing? Dan is de kans groot dat u ervoor kiest om een direct mailing in te zetten. Maar hoe zorgt u er nou voor dat de direct mailing een succes wordt? In dit artikel vind u een paar tips voor een effectieve direct mail. Nieuwsgierig naar de voorwaarden van een direct mail? Lees dan een eerder artikel over effectieve direct mailing voorbeelden.

effectieve direct mail producten.

Tip 1. Kies voor opvallende direct mail

Zorg ervoor dat de direct mail opvalt tussen de rest van de poststukken. Dit zorgt ervoor dat ontvangers geïnteresseerd raken in uw direct mail en dit zorgt voor een hogere respons. Door de originaliteit en de unieke verrassingseffecten die onze direct mail producten hanteren, hebben ze een hoge attentiewaarde. De ontvanger wordt getriggerd om de direct mail te openen, en de originaliteit zorgt voor een blijvende boodschap. Een effectieve direct mail zit niet alleen in een origineel product, ook het ontwerp speelt mee. Kies naast een opvallend product voor een uniek en opvallend ontwerp.

Tip 2. Zorg ervoor dat je boodschap aansluit bij je doelgroep.

Dit lijkt misschien voor de hand te liggen, maar vaak wordt minder aandacht besteed aan het adressenbestand. Een effectieve direct mail stuur je niet naar de directeur als je eigenlijk de marketing manager wil aanspreken. Zorg ervoor bij het schrijven van een direct mail voor dat deze daadwerkelijk waarde heeft voor de ontvanger.

Tip 3. Wees direct.

Wees helder en duidelijk, zodat de direct mail overtuigend en krachtig overkomt. Zo weten de ontvangers meteen waar ze aan toe zijn. Wanneer de direct mail begint met saaie, algemene informatie is de kans groot dat de ontvanger al na een paar seconden is afgehaakt. Voor een effectieve direct mail is het noodzakelijk om een punt te maken in de eerste alinea van de mailing.

Tip 4. Verkoop voordelen geen aspecten.

Wanneer u een direct mail inzet om een product of dienst te verkopen, is het belangrijk om duidelijk te vernoemen welk probleem het product of de dienst oplost. Voor een effectieve direct mail is het niet genoeg om simpelweg op te sommen wat het product of dienst zo geweldig maakt. Gaat u een direct mail schrijven om een product te verkopen, vertel dan vooral de relevantie van het product of de dienst. Voordelen relateren aan kosten of tijdsbesparing draagt bij aan de effectiviteit.

Tip 5. Maak uw direct mail niet te lang.

Maak het kort en krachtig. Door teveel en langdradige informatie bent u al snel uw lezer kwijt. De eerste twee zinnen moeten uitnodigen om verder te lezen. Een effectieve direct mail heeft over het algemeen niet meer dan een half A4-tje aan tekst.

Tip 6. Kies een pakkende titel.

Een pakkende titel is alles. Hiermee ‘lok’ je de lezer. Dit zorgt ervoor dat interesse wordt gewekt en dat deze ook aanhoudt tijdens het openen van de direct mail. Kies bijvoorbeeld voor een fullcolour gedrukte envelop met een pakkende tekst; niet alleen valt de direct mail dan op tussen de rest van de poststukken, de titel zag de ontvanger uitdagen om snel de mailing te openen.

Tip 7. Personaliseer je direct mail.

Personalisatie van de direct mail zorgt voor persoonlijke interactie tussen u en de ontvanger. Het zorgt er ook voor dat de ontvanger zich speciaal voelt. Wanneer een response het doel is van de direct mail, dan helpt het om de ontvanger persoonlijk aan te spreken.

Tip 8. Leesbaar en duidelijk.

Een duidelijk lettertype kan het verschil maken. Maak daarom de keuze voor één duidelijk lettertype. Meerdere stijlen en fonts kunnen de direct mail rommelig maken en hierdoor minder effectief. Schrijf de direct mail in een lettertype dat het prettig maakt om de boodschap te lezen. Wellicht oogt het lettertype minder mooi, maar het gaat er tenslotte om dat uw boodschap wordt overgebracht. Voor een effectieve direct mail, denk bij het schrijven na over het lettertype. Naast de stijl en het font is ook de grootte van het lettertype van belang.

Tip 9. Gebruik de direct mail om leads te genereren.

Een effectieve direct mail roept respons op. Dit kan via verschillende manieren, oftewel kanalen. Noem daarom zo veel mogelijk kanalen wanneer je een direct mail schrijft. Denk aan e-mail, website, telefoonnummer, antwoordkaart en sociale media. Laat de ontvanger beslissen via welke manier hij jouw bedrijf wil benaderen.

Tip 10. Maak gebruik van Visuals.

Wanneer een direct mail wordt geschreven, is er bijna altijd een bedrijfslogo op te vinden. En dit is logisch. Speel met afbeeldingen, deze trekken meteen de aandacht van de direct mail ontvanger. Een effectieve direct mail is balans tussen tekst en afbeeldingen. Dit is ook afhankelijk van het direct mailing product; sommige producten zullen meer geschikt zijn voor het gebruik van afbeeldingen dan andere. Denk bij het invoegen van afbeeldingen op de direct mail ook aan de resolutie. Wanneer de afbeeldingen niet overkomen zal dit afdoen aan de effectiviteit van de direct mail.

Heeft u vragen over hoe u een effectieve direct mail kunt opzetten? Of over de mogelijkheden van onze direct mail producten. Aarzel dan niet om contact op te nemen met één van onze medewerkers. Zij denken graag met u mee om tot een succesvolle en effectieve direct mail te komen.