Het is crisis en dat betekent voor sommige managers dat ze hand op de knip houden. Fout! Juist in economisch onzekere tijden moet je onderscheidend zijn van de rest. Met unieke en originele producten of diensten, haal je klanten binnen. Tijd om te innoveren!

5 tips om te innoveren:

1.Neem jong personeel en stagiaires in dienst

Jonge HBO-ers die een afstudeerstage zoeken, kun je inzetten om een nieuw product te ontwikkelen. Ze zijn goedkoop, kennen de nieuwste trends en ontwikkelingen en willen graag aan de slag. Omdat ze nog niet vastzitten in de denkcultuur van je bedrijf, hebben ze een out-of-the-box mentaliteit. Jongeren zullen dus sneller met innovaties en originele producten komen.

2. Kijk bij je concurrent

Neem een kijkje bij concurrerende beter presterende bedrijven in dezelfde branche. Op die manier zie je het snelst, waar de consument behoefte aan heeft en wat de nieuwste trends zijn. Blijf echter wel onderscheidend, kopieer niet letterlijk een product. Doe inspiratie op en geef producten een eigen twist en kenmerk mee, waardoor je onderscheidend blijft, maar wel met de laatste trends mee gaat.

3. Kijk naar het buitenland

Welke trends zijn er op dit moment in Amerika, China en Rusland? Waarschijnlijk zien we die binnen een jaar ook in Europa terug. Bezoek ook beurzen in het buitenland, zoals in Duitsland, België, Frankrijk en Engeland om inspiratie op te doen. Vooral Duitsland is op dit moment de koploper op het gebied van innovatie en ontwikkeling. Op een vakbeurs kun je veel inspiratie opdoen.

4. Investeer naar vermogen

Innovatie kan klein en groot zijn. Maak een budget, dat maximaal 10 procent mag overschrijden. Kijk daarbij naar je eigen vermogen. Stel ook een tijdsdoel, mag de ontwikkeling een kwartaal, half jaar of jaar duren. Breng de ontwikkelaars van de innovatie ook goed op de hoogte van deze planning en stel deadlines. Op die manier steekt u geen onnodige tijd of te veel geld in een project.

5. Onderzoek de markt

Bedenk goed wat je met een nieuw product wil bereiken. Welke markt wil je aanboren? Wat is de wens van de consument? En hoe ga je dit communiceren naar de buitenwereld? Kijk dus bij voorbaat of er vraag is naar een bepaalde innovatie en hoeveel mensen bereid zijn te betalen voor dit nieuwe product of deze nieuwe dienst. Ga niet lukraak iets ontwikkelen, waarbij na afloop blijkt dat niemand dit wil hebben. Ook hierbij kun je als bedrijf een stagiair inzetten, die een marktonderzoek ontwikkeld.